اقتصاد تجربی چیست و چه نقشی در بازاریابی دارد ؟

در ابتدا لازم است مفهوم اقتصاد تجربی را به خوبی تعریف کنیم تا بتوانیم نقش آن در بازاریابی را توصیف کنیم. اقتصاد تجربی به این مسأله اشاره دارد که امروزه بازاریابی با شکل سنتی آن تمایز بسیار زیادی پیدا کرده است و مشتریان به چیزی فراتر از محصول شما نیاز دارند. چیزی که امروزه تعیین […]

The post اقتصاد تجربی چیست و چه نقشی در بازاریابی دارد ؟ appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.

در ابتدا لازم است مفهوم اقتصاد تجربی را به خوبی تعریف کنیم تا بتوانیم نقش آن در بازاریابی را توصیف کنیم.

اقتصاد تجربی به این مسأله اشاره دارد که امروزه بازاریابی با شکل سنتی آن تمایز بسیار زیادی پیدا کرده است و مشتریان به چیزی فراتر از محصول شما نیاز دارند. چیزی که امروزه تعیین کننده موفقیت بازاریابی شما در میان رقیبان است ارتباط اولیه ای است که با مشتریان برقرار می کنید. مهمترین افرادی که در خط مقدم این ارتباط قرار دارند فروشندگان شما هستند. مشتریان برای اولین بار با فروشندگان شما ارتباط برقرار می کنند و این نحوه برخورد فروشنده هاست که آنها را نسبت به یک محصولی علاقه مند کرده یا حتی از خرید کردن منصرف کند.

چیزی که بسیاری از متخصصان حوزه بازاریابی به آن اشاره می کنند این است که اهمیت این ارتباط یا تعامل میان برندها و فروشنده ها با مشتریان در موفقیت بازاریابی بیش از پیش برای بازاریابان و برندها عیان خواهد شد. به همین دلیل است که نام این مسأله را اقتصاد تجربی می نامند. زیرا اکثر مشتریان و مصرف کنندگان بیان می کنند که حاضر هستند بودجه و هزینه بیشتری را صرف کنند ولی از تجربه خاص مشتریان استفاه کنند یا آن را تجربه کنند. به همین دلیل ، صاحبان مشاغل ، برای رقابت کردن با رقیبان خود از این روش استفاده می کنند.

این سبک بازاریابی تا جایی پیش خواهد رفت که می توانیم از طریق ارتباط بین نام تجاری و تعامل بین مشتریان با شرکت ، اقتصاد تجربی را پیش بینی کنیم. از جمله تجربیاتی که به عنوان اقتصاد تجربی می توانیم از آن یاد کنیم که به ارتباط بین مصرف کنندگان با شرکتها و برندها تأثیر می گذارد می توانیم به تجربیات زیر اشاره کنیم.

یک) موضع شرکتها در برابر مسائل مختلف

امروزه نگرش افراد به مصرف کردن تغییر پیدا کرده است. مصرف کنندگان علاوه بر اینکه تمایل دارند محصولی را که مصرف می کنند از کیفیت برخوردار باشد و استانداردهای لازم را داشته باشد بلکه به مسائل حاشیه ای نسبت به یک محصول یا شرکت نیز بسیار توجه دارند. برای مصرف کنندگان مهم است که شرکتها یا محصولات محبوب آنها نسبت به مسائل مختلف اجتماعی چه واکنشی نشان می دهند و موضع آنها چیست. اینترنت و ارتباط های مجازی نیز به این مسأله دامن زده است و اطلاعات و آگاهی های مردم نسبت به این موضوعات را افزایش داده است.

دو) توجه به موضوعات بشر دوستانه

 براساس تجربیات مشاوره بازاریابی ، یکی از مسائلی که مصرف کنندگان نسبت به آن حساس هستند و بر اقتصاد تجربی آنها اثر می گذارد این است که تمایل دارند برندهای محبوب آنها نسبت به موضوعات بشر دوستانه بی طرف برخورد نکند. هر چقدر برندها در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشند ، بیشتر می توانند توجه مخاطبان و مصرف کنندگان خود را جلب کنند و میزان محبوبیت خود را در میان مخاطبانشان افزایش دهند.

سه) تجارب منحصر به فرد

همه انسانها از تجارب منحصر به فرد و هیجان انگیز استقبال می کنند و نسبت به چیزی که چنین شرایطی را برای آنها فراهم کند علاقه مند می شوند. سعی کنید از روشهای منحصر به فرد برای خدمات رسانی به مشتریان خود استفاده کنید. خواهید دید که بسیار مورد استقبال مشتریان قرار می گیرد و ارزش برند شما را در نزد مشتریان ارتقاء می دهد.

چهار) استفاده از ابزارهای مدرن و پیشرفته

برای رسیدن به اقتصاد تجربی باید از ابزارهای مدرن و به روز استفاده کنید. امروزه ارتباطات بسیار وسعت پیدا کرده است و دیگر نمی توان از روشهای سنتی برای اداره کردن بازاریابی و ارتباط با مشتریان استفاده کرد. هر چه قدر از روشهای نوین و مدرن تر برای ارتباط با مشتریان خود استفاده کنید ، بیشتر می توانید کیفیت ارتباط خود را ارتقاء داده و نظر مثبت آنها را جلب کنید و در نهایت یک تجربه دلنشین برای آنها فراهم کنید.

نظر شما

The post اقتصاد تجربی چیست و چه نقشی در بازاریابی دارد ؟ appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.