خطر گرم شدن کره زمین و اثرات سوء آن بر جهان به همراه ارائه راهکار

بزرگتر شدن شهرها و گسترش صنایع در کشورهای مختلف جهان موجب شده محیط زیست در سراسر دنیا توسط این صنایع و زندگی شهرنشینی هر روز به […]

بزرگتر شدن شهرها و گسترش صنایع در کشورهای مختلف جهان موجب شده محیط زیست در سراسر دنیا توسط این صنایع و زندگی شهرنشینی هر روز به شکل جدید تهدید شود.

مسئله ای که امروزه در رأس تمامی مخاطرات زیست محیطی قرار دارد مسئله گرم تر شدن کره زمین است. گرم شدن کره زمین یکی از مخاطراتی است که به شدت حیات انسانها ، حیوانات و گیاهان را تهدید می کند. سازمانهای بین المللی در گزارش هایی که منتشر کرده اند اعلام می کنند که گرمایش زمین به حدی رسیده است که اگر در خصوص آن اقدامی اساسی صورت نگیرد می تواند عواقب بسیار خطرناکی برای کره زمین در پی داشته باشد.

در این میان راهکارهای نیز ارائه می شود که بتواند عوارض آن را کم کند اما در اکثر مواقع چندان رعایت نشده یا از طرف تمامی کشورها به رسمیت شناخته نمی شود. از طرفی ممکن است بسیاری از کشورها نیز این راهکارها را بپذیرند ولی در اجرایی کردن آن با مشکلاتی مواجه باشند یا اجرای آن را جدی نمی گیرند.  از جمله این راهکارها که می تواند اثر قابل توجهی در کاهش گرمایش کره زمین داشته باشند در ادامه این مقاله مطرح می شود.

یک) انرژی های تجدید پذیر

نام انرژیهای تجدید پذیر را بسیاری از ما شنیده ایم ، حتی ممکن است در کنفرانسها یا نشستهایی نیز شرکت کرده باشیم که مربوط به این موضوع است. با این حال ، در بسیاری از جوامع این موضوع فقط در محدوده کنفرانس و همایش و مقاله باقی می ماند و به مرحله اجرایی نمی رسد. اما ، یکی از توصیه های اساسی که برای کاهش گرم شدن زمین ارائه می شود این است که از انرژی های تجدید پذیر به جای انرژی های فسیلی که نقش زیادی در گرم شدن کره زمین دارند استفاده شود.

برخی از کشورها پیشنهاد می دهند نزدیک به ۸۰ درصد از انرژی های تجدید پذیر باید جایگزین سوختها و انرژیهای فسیلی شود. در برخی از کشورها از این راهکار به خوبی استفاده می شود و نتایج مطلوب آن را به خوبی دیده اند ولی در غالب کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه هنوز این راهکار نتوانسته است جایگاه واقعی خود را پیدا کند و مسئله اهمیت محیط زیست هنوز برای آنها به یک مسئله مهم تبدیل نشده است.

دو) پیامدهای گرمتر شدن کره زمین

پیامدهای گرم شدن کره زمین را می توانیم بالا آمدن آبهای سطحی ، خشکسالی های طولانی ، بروز سیل های خطرناک و آسیب زننده بدانیم. در ۲۰ -۳۰ سال اخیر در ایران نیز با اکثر این مسائل زیست محیطی مواجه شده ایم و گاهی خسارتهای زیادی را متحمل شده ایم. با این مثال ها می توانیم به خوبی به اهمیت خطر آفرین گرم تر شدن کره زمین پی ببریم.

سه) گرمایش دمای ایران

ایران از جمله کشورهایی است که شاخص های آب و هوای آن از میانگین جهان فاصله گرفته است و به سمت گرمتر شدن رفته است. این نشان می دهد وضعیت ایران در شرایط حادی است و اگر اقدامات فوری و اساسی انجام نشود با مسئله جدی مواجه در حوزه محیط زیست مواجه خواهیم شد. از آنجایی که محیط زیست بر قسمتهای مختلف زندگی افراد تأثیر می گذارد پس باید این موضوع جدی تر در نظر گرفته شود و برای آن برنامه ریزیهای اساسی انجام شود.

با شرایطی که بر دنیا و ایران حاکم شده لازم است که موضوع گرم شدن جهان و تغییرات آب و هوای و اقلیمی که رخ می دهد در برنامه های بین المللی و ملی به طور  دقیق گنجانده شده و از معضلات و مشکلاتی که می تواند در آینده کشورها را دچار دردسر کند پیشگیری شود.