بررسی تغییر وضعیت کسب و کارها در زمان شیوع ویروس کرونا

همانطور که همه گیری ویروس کرونا در دنیا موجب مختل شدن و توقف بسیاری از فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی شده است در عرصه کسب و کار و تجارت نیز تأثیرات بسزا و چشمگیری داشته است. در این میان ، اکثر افراد بر این باورند که این ویروس جهانی ، برای کسب و کارها بسیار خسارت […]

The post بررسی تغییر وضعیت کسب و کارها در زمان شیوع ویروس کرونا appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.

همانطور که همه گیری ویروس کرونا در دنیا موجب مختل شدن و توقف بسیاری از فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی شده است در عرصه کسب و کار و تجارت نیز تأثیرات بسزا و چشمگیری داشته است.

در این میان ، اکثر افراد بر این باورند که این ویروس جهانی ، برای کسب و کارها بسیار خسارت وارد کرده است اما با کمی دقت خواهیم دید که تمامی کسب و کارها نیز دچار رکود نشده اند بر عکس برخی از آنها رونق نیز گرفته یا اوج فروش خود را در این دوران داشته اند. از طرفی ، برخی از کسب و کارها نیز با استفاده از روشهای مناسبی توانسته است میزان فروش خود را همچنان بالا نگه دارند و ارتباط خود با مشتریان را حفظ کنند. برای درک عملکرد بازار و رفتارهای مصرف کنندگان و اقدامات موفقی که برخی از کسب و کارها انجام داده قصد داریم در این مقاله به بررسی وضعیت چند کسب و کاری که به شدت تحت تأثیر  مثبت یا منفی این شرایط قرار گرفته اند را بررسی کنیم.

یک) کسب و کارهای مرتبط با تفریح و گردشگری  

یکی از عمده ترین بخشهایی که تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفت ، کسب و کارهای مربوط به گردشگری و تفریحی است. اغلب این کسب و کارها دو نوبت در طول سال رونق بسیاری داشتند که یکی از آنها در تعطیلات تابستان و دیگری تعطیلات ایام نوروز بود ؛ اما شیوع ویروس کرونا موجب شد شغلها و کسب و کارهای مرتبط با گردشگری در رکود فرو رفتند و تعطیلات اجباری را تجربه کردند. نه تنها مکانهای گردشگری بلکه شغلهای مرتبطی چون رستورانها و غذا خوریها و سایر کسب و کارهای مرتبط نیز دچار رکود شده اند. علاوه بر این ، تورهای گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی هوایی ، زمینی و غیره نیز بسیار تحت تأثیر منفی قرار گرفته اند. می توانیم یکی از مشاغلی که شدت تحت تأثیر منفی این ویروس قرار گرفته است از فعالیتهای مرتبط با گردشگری نام ببریم.

دو) کسب و کارهای مرتبط با محصولات غذایی

در میان کسب و کارهای مختلفی که وجود دارد ، کسب و کارهایی که مربوط به محصولات غذایی است در این روزها رونق بسیاری پیدا کرده است. امروزه تنها مراکزی که برای خرید مردم همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند مراکز خرید محصولات غذایی است. همچنین میزان خرید مردم نیز این روزها افزایش پیدا کرده است و همین موضوع نیز بر افزایش فروش این کسب و کارها منجر شده است.

سه) کسب و کارهای مرتبط با محصولات بهداشتی

علاوه بر محصولات غذایی ، محصولات بهداشتی نیز از جمله اقلامی است که در این روزها ، مشتریان بسیار زیادی دارد. همه مردم برای ضد عفونی کردن و شستشو به محصولات بهداشتی نیاز دارند. اکثر کسب و کارهایی که در این زمینه فعالیت می کنند این روزها ، فروش و رونق بسیاری دارد.

چهار) کسب و کارهای اینترنتی

در کسب و کارهای اینترنتی مهم نیست محصول شما چیست ، بلکه شما همیشه و در همه حال مشتریان خود را دارید. در این شرایط که بسیاری از کسب و کارها نیز راکد شده است ، بهتر به اهمیت این موضوع پی می بریم. امروزه کسب و کارهای اینترنتی و گسترش آن موجب شده است بسیاری از کسب و کارها به حضور واقعی و محل فیزیکی برای کسب و کار خود نیازی نداشته باشند. همچنین ارتباط با مشتریان را بسیار تسهیل کرده و امکان تبلیغات به صورت گسترده و ارزان قیمت را فراهم کرده است. حتی افرادی که به دنبال کسب و کارهای اینترنتی نبوده اند نیز شرایط اجباری مانند شرایطی که الان بر جامعه و دنیا حاکم است آنها را به سمت کسب و کارهای اینترنتی کشانده است. استفاده از این امکانات می تواند کمک کند صدمات کمتری به کسب و کارها وارد شود و از طرفی ارتباط آنها با مشتریان را حفظ کند.

در واقع از نظر  مشاوره بازاریابی ،  یکی از راهکارهای مهمی که می تواند به کسب و کارها در این شرایط کمک کند این است که از امکانات اینترنتی و فروشگاه های مجازی برای کسب و کار خود استفاده کنند. طراحی سایتهای مناسب و دسترسی آسان به آن و خرید و سفارش گذاری راحت تر می تواند بر میزان بازدید مشتریان و مصرف کنندگان از سایت شما بیافزاید. جهت مشاوره بازاریابی اینترنتی به این صفحه می توانید مراجعه کنید.

نظر شما

The post بررسی تغییر وضعیت کسب و کارها در زمان شیوع ویروس کرونا appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.