کج خلقی و بد اخلاقی در کودکان

کج خلقی و بد اخلاقی در کودکان مطلب آموزشی ویژه والدین می باشد. والدین مسئول با مطالعه این مقاله کوتاه می آموزند که چگونه با کج […]

نوشته کج خلقی و بد اخلاقی در کودکان اولین بار در مرکز تحقیقات هوش نیک. پدیدار شد.

کج خلقی و بد اخلاقی در کودکان مطلب آموزشی ویژه والدین می باشد. والدین مسئول با مطالعه این مقاله کوتاه می آموزند که چگونه با کج خلقی و بد اخلاقی در کودکان مواجه شوند.

اغلب پدران و مادران مطلع هستند که زمانی که کودک گریه و زاری و جیغ و داد می کند ، آن گونه تحت تاثیر اعمال و رفتار خود می باشد که قادر نیستند از پس کنترل بدخلقی و بهانه گیری وی بربیایند. بایست توجه داشت که راه حل مهار فوران کج خلقی های بچه ها در همان وقت و محل بروز و ظهور می باشد. همواره حقیقت امر را بنگرید و برای انجام امور مختلف برنامه ریزی داشته باشید. بچه ها را در شرایطی نگذارید که می دانید مشکل ساز می شود. بیشتر بچه ها می آموزند که با شما جهت خرید به فروشگاه بیایند و این همراهی و طاقت آوردن برای آنان دشوار نیست. اما یک خرید زیاد و طولانی غالباً بیشتر از حد طاقت و توان آنان می باشد. در نظر داشته باشید که اخلاق کودکان به مرور زمان بر روی هوش کودک  تاثیر می گذارد. این موضوع در زمان انجام تست هوش کودکان در مرکز هوش نیک مشاهده شده است.

پیش از این که بچه ها را در شرایط و وضعیت غیرقابل تحمل بگذارید سعی کنید طاقت و توان کودک را در آن شرایط تجربه و امتحان کنید. بیندیشید که آیا قادر هستید از بروز و ظهور مشکل پیشگیری نمایید؟ چه بسا قادر باشید با در دست گذاشتن یک اسباب بازی و یا خوراکی وی را مشغول سازید. آیا قادرید شرایط را طوری عوض کنید که کودک دچار خستگی و ملالت نشود؟ بگذارید کودکتان در اجرای فعالیت و عملی که در حال انجام آن هستید با شما همکاری کند. به طور نمونه ، در فروشگاه در انتخاب و مرتب کردن اجناس با شما همراهی نماید. همواره به یاد داشته باشید که در زمان آغاز کج خلقی و گریه و زاری فوراً اقدام نمایید و منتظر نمانید که در زمان دیگری به بازبینی مساله و مشکل بپردازید.

علل بدخلقی در کودکان

امکان دارد کودکان علل گوناگونی جهت خرابکاری و خسارت به لوازم و چیزهای مختلف داشته باشند. توجه کنید که فرزند شما به کدامین دسته های زیر همانندی زیادتری دارد تا بهتر بتوانید به راهکارها و رفتارهای مناسب مواجهه با آن ها دست یابید.

کودکان شلوغ و پرتحرک :

زیان و ضرر و خرابکاری های وارد شده توسط این دسته کودکان معمولاً اتفاقی می باشد و بدین دلیل است که کودک عملی را انجام داده و سپس به آن می اندیشد و یا هرگز درباره ی آن نمی اندیشد و دست به عمل می زند. بعضی مواقع نیز کودکان به سبب بیش فعالی و انرژی زیاد از حد زمین و زمان را به هم می زنند و ضرر و زیان ایجاد و خرابکاری می کنند. با آن که کودک به طور عمدی وسایل را خراب نمی کند اما بایست این موضوع مورد بازبینی قرار گیرد.

کودکان کنجکاو

برخی از کودکان بسیار کنجکاو هستند و علاقه دارند که از نحوه کارکرد اشیا و وسایل گوناگون مطلع شوند و بدانند آن ها از چه چیزی ساخته شده اند. آن ها عاشق کشف کردن هستند و می خواهند بدانند درون لوازم برقی چه چیزهایی وجود دارد و نحوه کارکرد آن ها چطور است؟ این دسته کودکان قصد ندارند لوازمی که در حال ارزیابی و دستکاری آن هستند را خراب و به آن خسارت وارد کنند اما بدیهی است که خسارت به آن ها قطعی می باشد.

کودکانی که نیاموخته اند عواطف و هیجانات و احساسات خود را مهار و به صورت درست بروز دهند:

لباسش را به علت این که رنگ آن را دوست ندارد پاره می کند. شانه ی مو خود را به سمت دیوار پرتاب می کند چرا که قادر نیست موهایش را مرتب کند و شانه بزند. دکوراسیون خانه را به می زند ، مبل ها را کنار می زند چرا که جلوی مسیر رفت و آمد او را می گیرند. خشم و عصبانیت خود را با تخریب و ویران کردن وسایل بروز می دهد. این کودکان هنوز نیاموخته اند که چطور باید هیجانات و احساسات خود را بروز دهند. همچنین امکان دارد این بچه ها ، این گونه واکنش ها و اعمال را از افراد بزرگتر خانواده یاد گرفته باشند.

گروه اندکی از کودکان نیز هستند که عمداً دست به خسارت و ویرانی وسایل و چیزها می زنند تا به نظر آنان اهمیت داده شود و حضور خود را اعلام کنند. در این صورت این موضوع را حتماً رسیدگی نمایید زیرا امکان دارد این موضوع نمایانگر مشکلات عاطفی جدی باشد. همچنین فراموش نکنید که شیوه و سبک شما جهت عوض کردن گرایشات کودک به خراب کردن و ویرانی وسایل ، امکان دارد بر طبق الگو و مدل رفتاری عوض شود.

کج خلقی در کودکان - بداخلاقی کودک


موضوع آموزشی مرتبط :

هوش اخلاقی در کودکان (بخش سوم)

کودکان طلاق در مدرسه

چند اصل بمنظور تربیت و پرورش کودک موفق

تربیت کودک پنج ساله و برخورد صحیح با کودک ۵ ساله

نکات اساسی برای تربیت کودک مودب

دلایل لجبازی در کودکان چیست؟ برخورد با کودک لجباز چگونه باید باشد؟

هوش کلامی یا هوش زبانی کودکان

بازی درمانی چیست ؟ 

 

 

نوشته کج خلقی و بد اخلاقی در کودکان اولین بار در مرکز تحقیقات هوش نیک. پدیدار شد.