ارتباط هوش با قدرت استدلال و روش تقویت آن

هوش یکی از توانایی های اساسی در انسان است که مولفه های مختلفی در این توانایی دخیل هستند. نمی توانیم هوش را یک توانایی مستقل بدانیم […]

The post ارتباط هوش با قدرت استدلال و روش تقویت آن appeared first on استعدادیابی | تست هوش کودک.

هوش یکی از توانایی های اساسی در انسان است که مولفه های مختلفی در این توانایی دخیل هستند.

نمی توانیم هوش را یک توانایی مستقل بدانیم که داشتن آن می تواند زندگی را بهبود بخشد. بلکه خود هوش از مولفه های مختلفی تشکیل شده است که در صورت نبود هر یک از آنها این توانایی دارای نقص است و نمی تواند عامل موفقیت یا سعادت فرد شود. قوه استدلال یکی از توانایی هایی است که افرادی که هوش بالایی دارند از آن بهره بیشتری برده اند. حتی اگر فردی بتواند به خوبی از پس مسائل مختلف برآید ولی این بخش از هوش را در آن ضعیف مشاهده کنیم می توانیم پیش بینی کنیم که این فرد در بسیاری از زمینه های مختلف می تواند دچار مشکل شود.

هوش , قدرت استدلال

استدلال را به صورت لغوی می توانیم به ترکیب کردن قانونمند یک قضیه مشخص و معلوم برای رسیدن به یک قضیه تازه نام ببریم. در واقع ، ذهن انسان می تواند با ترکیب کردن چند مسئله یا قضیه که از قبل برای او مشخص هستند به روشها ، راه حلها یا مسائل جدید پی ببرد. بنابراین ، استدلال از جمله توانایی های سطح بالای ذهنی است که افرادی که هوش بالایی دارند می توانند به خوبی از پس آن برآیند. از طرفی رسیدن به یک پاسخ یا استدلال منطقی نیز نیازمند روشهایی است که تنها یک فرد با هوش می تواند از آن استفاده کند. از جمله این استدلالها می توانیم به دو استدلال مهم زیر اشاره کنیم.

یک) استدلال جزئی

یکی از روشهایی که ذهن افراد از آن برای استدلال کردن استفاده می کند این است که تجارب جزئی قبلی را کنار هم می گذارد و می تواند به یک نتیجه کلی درباره آن موضوع برسد. به عنوان مثال ، برای اینکه فردی به راه حلی برای یکی از مسائل زندگی ، درسی یا هر چیز دیگری برسد باید یافته ها یا مسائل مربوط دیگر را کنار هم بگذارد و به نتیجه مطلوبی برسد.

دو) استدلال کلی

گاهی ، استدلالهای جزئی برای شما وجود ندارد یا اطلاعات شما به قدری است که می توانید از آن به یک نتیجه کلی برسید. در این گونه موارد شما به طور کلی درباره یک موضوع به نتیجه می رسید.

هر دوی این استدلالها توسط ذهن منطقی یا هوش یا بخشی از هوش شما انجام می شود که کاملاً به صورت خودکار در بسیاری از موارد اتفاق می افتد. بنابراین ، صرف اینکه فردی بتواند مسائل ریاضی یا علوم یا غیره را حل کند به معنی فرد باهوشی نیست. بلکه استدلال کردن در هر شرایطی و برای موضوعات مختلف از جمله مولفه های اصلی و مهم در هوش است که نشان دهنده توانایی ذهنی بالای فرد است. اگر فردی از پس این استدلالهای ساده یا پیچیده در زندگی روزمره یا مسائل مهم تر بر نیاید نمی توانیم امیدوار باشیم که بتواند به موفقیت دست پیدا کند.

استعدادیابی کودکان         تست هوش کودک       تقویت هوش کودک

بنابراین ، اگر در پی آن هستیم که توانایی های ذاتی و ذهنی افراد را افزایش دهیم و بتوانیم از توانایی های ذهنی آنها به بهترین نحو استفاده کنیم باید بتوانیم توانایی استدلال در آنها را افزایش دهیم. زیرا استدلال از آن دسته توانایی های است که در صورتی که افراد در آن ضعیف باشند ، حتی اگر به صورت بالقوه از توانایی هوشی خوبی برخوردار باشند باز هم نمی توانند توانایی های هوشی خود را به خوبی بروز داده و نشان دهند. سیستم های خانوادگی و تربیتی و آموزشی از جمله مواردی هستند که وظیفه آموزش و تقویت استدلال را در افراد بر عهده دارند.

یکی از روشهای مطلوب و مفید برای آموزش استدلال این است که زمانی که مسئله ای مطرح می شود سعی کنیم از افراد بخواهیم دلایل و علل مختلف برای آن مطرح کنند. بر اثر همین دلایل مختلف ، افراد می توانند توانایی رسیدن به نتیجه کلی از بررسی اصول و قواعد یا همان توانایی حل مسائل جدید را بیاموزند.

The post ارتباط هوش با قدرت استدلال و روش تقویت آن appeared first on استعدادیابی | تست هوش کودک.