چه زمان باید تولید یا عرضه محصول را متوقف کرد ؟

بسیاری از تولید کننده ها یا عرضه کننده های کالا ، تصور می کنند می توانند برای همیشه به تولید یا عرضه کالا بپردازند. با اینکه گاهی تولید کننده ها تمامی تلاش خود را می کنند تا بتوانند به تولید یک محصول ادامه دهند ، اما گاهی شرایط به گونه ای پیش می رود که […]

The post چه زمان باید تولید یا عرضه محصول را متوقف کرد ؟ appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.

بسیاری از تولید کننده ها یا عرضه کننده های کالا ، تصور می کنند می توانند برای همیشه به تولید یا عرضه کالا بپردازند.

با اینکه گاهی تولید کننده ها تمامی تلاش خود را می کنند تا بتوانند به تولید یک محصول ادامه دهند ، اما گاهی شرایط به گونه ای پیش می رود که بهتر است دست از این تلاش و اصرار زیاد برای نگهداری محصول در خط تولید دست بردارید. در این مواقع است که دقیقاً زمان توقف تولید محصول شما فرا رسیده است. دلایل زیادی موجب توقف اجباری تولید یا عرضه یک محصول می شود و شما باید دست از تولید یا عرضه محصول بردارید. شناختن این عوامل هم می تواند به شما کمک کند از توقف محصولتان جلوگیری کنید و هم اگر به مرحله ای رسیدید که مجبور شدید تولید محصول را متوقف کنید بتوانید دلایل آن را تشخیص دهید.

یک) تکنولوژی جدید

معمولاً با ورود یک تکنولوژی جدید به بازار ، محصولاتی که با این تکنولوژی روز تولید نشده اند کم کم از صحنه خارج می شوند ؛ چرا که پاسخگوی نیازهای متقاضیان نیستند. بنابراین ، یکی از دلایلی که موجب می شود تولید محصول شما متوقف شود همین کم ارزش شدن محصول شما به دلیل ورود تکنولوژی روز است. قبل از اینکه محصول شما به این مرحله برسد باید آن را پیش بینی کنید و به فکر ارتقاء سطح کیفی و تکنولوژی کار خود باشید.

دو) هزینه های اضافی و بالا

گاهی تولید محصول شما به قدری هزینه بردار است که هنگام فروش آن محصول ، شما نمی توانید حتی هزینه های خود را جبران کنید. بنابراین ، تولید محصولی که برای شما سود ندارد به توقف محصول ختم می شود. زمانی که با این شرایط مواجه شدید باید به فکر این باشید که تولید یا عرضه محصول خود را متوقف کنید. زیرا شما عملاً در حال ضرر کردن هستید.

سه) تغییر سلیقه مشتریان

سلیقه مشتریان در اثر گذشت زمان و تغییرات اجتماعی و فرهنگی و تکنولوژی که اتفاق می افتند دچار تغییر و تحول می شود. بنابراین ، تغییر ذائقه و سلیقه مشتریان شما موجب می شود که شما مجبور شوید محصولتان را مطابق با این تغییرات ، ارتقاء دهید یا اینکه تولید خود را متوقف کنید. چرا که محصول شما مشتری ندارد و در صورتی که به تولید ادامه دهید به زیان بیشتر شما ختم می شود. همیشه به یاد داشته باشید که مشتریان ، مهره اصلی در کسب و کار شما هستند و شما باید مطابق با نظر و سلیقه آنها به تولید خود ادامه دهید یا آن را تغییر داده یا متوقف کنید.

چهار) گذر زمان

بر اساس تجربیات مشاوره بازاریابی هر محصول سه دوره را طی می کند. در ابتدای ورود که زمان شکوفایی و معرفی به بازار است. پس از مدتی محصول به مرحله اوج خود می رسد و در بالاترین کیفیت و قیمت فروش است. اما پس از مدتی به دوره های پایانی خود یا همان افول نزدیک می شود. بنابراین ، زمان افول محصول ، همان زمانی است که شما باید نسبت به تولید این محصول تجدید نظر کنید. باید به فکر این باشید که با اضافه کردن ویژگی های جدید ، بالا بردن کیفیت محصول یا هر چیزی دوباره آن را به مرحله اوج خود برسانید.

پنج) تصمیم گیری

تصمیم به اینکه تولید محصولی را متوقف کنیم یکی از تصمیم های دشوار برای هر فردی است. اما به هر حال باید این اتفاق بیافتد ، چرا که اصرار برای ماندن و ادامه تولید همان محصول ، نه تنها شما را با انباری از محصولاتی که به فروش نرفته اند مواجه می کند بلکه پیشینه شما را نیز در نظر مشتریان مخدوش می کند.

نظر شما

The post چه زمان باید تولید یا عرضه محصول را متوقف کرد ؟ appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.