دلایل ترس در کودکان و روش های مواجهه با ترس کودکان

دلایل ترس در کودکان و روش های مواجهه با ترس کودکان موضوع این مطلب آموزشی برای کودکان است. علل عمده ترس در کودکان عوامل متعددی در […]

نوشته دلایل ترس در کودکان و روش های مواجهه با ترس کودکان اولین بار در مرکز تحقیقات هوش نیک. پدیدار شد.

دلایل ترس در کودکان و روش های مواجهه با ترس کودکان موضوع این مطلب آموزشی برای کودکان است.

علل عمده ترس در کودکان

عوامل متعددی در ایجاد ترس در کودکان دخیل هستند که از اصلی ترین آن ها می توان به جنس ، سن ، تجارت و خاطرات گذشته ، میزان رشد ذهنی ، درجه امنیتی کودک را نام برد. شماری از عمده ترین عوامل اصلی ایجاد ترس در کودکان عبارتند از:

ـ بعضی مواقع پدر و مادر قادرند نمونه هایی خاصی از ترس را به فرزندان خود یاد و منتقل سازند.

ـ تشر زدن و ترساندن کودک جهت ایجاد آرامش و نظم در منزل هم امکان دارد سبب ایجاد ترس کودک از مراکز درمانی و پزشکی و بیمارستان شود.

ـ خواسته ها و چشم داشت های متعصبانه و نا به جای پدر و مادر از کودک

ـ بعضی مواقع تجربیات و گذشته تلخ و ناخوشایند و رعب آور کودک سبب ترس در وی می شود.

ـ تکامل ناقص مغزی و هیجانی کودک

ـ داشتن پدر و مادر سخت گیر و حامی و بااحتیاط به گونه ی افراطی

ـ رویارویی با اشخاص غریبه ، چیزهای جدید ، سر و صدای غیر منتظره و غیر طبیعی ، شرایط و محیط جدید و بیگانه ، دوری از مادر و دیگر اعضای خانواده ، ترس از گم شدن و یا مرگ و نبود یکی از والدین

ـ اثرات منفی و ناخوشایند برخی از کتاب ها و فیلم ها

ـ بیان نکردن حقیقت درباره شرایط و محیط های جدید برای کودک و ترس کودک پس از رویارویی با آن شرایط و محیط

اصلی ترین نشانه های ترس در کودکان

  • گریز از شرایط و محیط رعب آور
  • جیغ کشیدن و لرزیدن
  • رنگ پریدگی صورت و تنگی نفس
  • لکنت زبان
  • ناخن جویدن
  • اختلال خواب
  • شب اداری

چه نوع ترس هایی نیاز به درمان دارد؟

در مرحله ی نخست می بایست به سن کودک دقت کرد. چرا که شماری از ترس ها در سنین به خصوصی به صورت طبیعی بروز می یابند و پس از مدتی خود بخود کاهش و از بین می روند. از این رو در صورتی که چنین ترس هایی بیشتر از دو سال تدوام و ماندگاری داشته باشد به توجه و درمان احتیاج خواهد داشت. همچنین جهت شناسایی ترس های غیر طبیعی و غیر معمول می بایست به نوع ترس هم دقت نمود. هنگامی که نوع ترس کودک غیر طبیعی می باشد که عکس العمل کودک شدید و غیر عادی و واکنش هایی از خود بروز می دهد که مهار کردن آن مشکل است.

راهکارها و روش هایی برای درمان ترس کودکان

به هیچ وجه ترس کودکان را به تمسخر و مزاح نگیرید. به آنان فرصت دهید تا در خصوص ترس هایشان با شما حرف بزنند. به صحبت هایشان گوش دهید و به آنان بگویید که مطلع هستید که برخی چیزها چه اندازه سبب ترس او می شود. جهت کاهش و از بین بردن ترس در کودکان از تجربیات و خاطرات بچگی خودتان بگویید و به آنان توضیح دهید که تمام انسان ها در زندگی خود از یکسری چیزها رعب و وحشت دارند. همچنین می توانید برای آنان قصه ها و شعرهایی با محتوای دلاوری ، شجاعت ، شکیبایی و دوستی تعریف کنید تا به آنان احساس راحتی و آسودگی و امنیت منتقل کنید.

برای از بین بردن ترس در کودکان از اقدامات و قدم های کوچک آغاز کنید. هیچ کس نمی تواند  یک دفعه بر ترس هایش چیره شود. از این رو از روش ها و راه حل هایی مدد و راهنمایی بگیرید که آهسته آهسته ترس را در فرزند شما کاهش دهد. به طور نمونه ، در صورتی که فرزند شما از مواجهه با افراد بیگانه رعب و وحشت دارد

می توانید ابتدا با استفاده از عروسک و حیوانات و اسباب بازی دیدارهای همانندی را برای آنان اجرا و یادآوری کنید تا کم کم بر ترسشان چیره شوند.

تلاش نمایید تا جای ممکن فرزند خود را از سرمنشا و چیزهای رعب آور و وحشتناک به دور حفظ کنید زیرا بچه ها حد میان خیال و حقیقت را درک نمی کنند و متوجه نمی شوند. به طور مثال بعضی مواقع یک کاراکتر وحشتناک در فیلم ها و کتاب ها امکان دارد تا مدت طولانی سبب ترس در کودکان شود.

با کودک درباره ترس هایش حرف بزنید. احساسات کودک را بفهمید. هرگز از عباراتی نظیر  این که نباید بترسد  به کار نبرید چرا که به او القا می کند که حسش غلط است. هیچگاه از تنبیه های بدنی شدید و یا فرستادن کودک به مکان های خلوت و تاریک خودداری کنید. در صورتی که کودک شما دچار اختلالات خواب شده و کابوس می بیند با گریه و جیغ از خواب بیدار می شود آنان را در آغوش گرفته و نوازش کنید او را مطمئن کنید که شما در کنارش هستید و هر چیزی که مشاهده کرده تنها در خواب بوده است. در صورتی که تمایل دارد در خصوص خوابی که مشاهده کرده حرف بزند به او فرصت دهید تا احساسات و هیجاناتش را بازگو کند شاید علت ترس را در صحبت هایش متوجه شوید.

همیشه تلاش نمایید که ترس های خود را لااقل در مقابل کودکان آشکار و نشان ندهید چرا که موجب می شود که فرزند شما نیز از آن چیز رعب و وحشت پیدا کند.


موارد مرتبط :

تربیت کودک مستقل

تربیت کودک ۳ ساله چگونه است؟

عصبانیت و پرخاشگری در کودکان

تربیت جنسی کودک در سنین مختلف

تست هوش کودکان

 

 

نوشته دلایل ترس در کودکان و روش های مواجهه با ترس کودکان اولین بار در مرکز تحقیقات هوش نیک. پدیدار شد.