هوش و اهمیت آن در زندگی

یکی از جالب ترین و جذاب ترین موضوعات برای انسانها ، خود “انسان” بوده است. مقدمه هوش انسان شناختن انسانها و توانایی های آن برای بسیاری […]

The post هوش و اهمیت آن در زندگی appeared first on استعدادیابی | تست هوش کودک.

یکی از جالب ترین و جذاب ترین موضوعات برای انسانها ، خود “انسان” بوده است.

مقدمه هوش انسان

شناختن انسانها و توانایی های آن برای بسیاری از افراد از زمانهای گذشته تا کنون جالب و جذاب بوده است. همیشه انسانها به دنبال این بوده اند تا ویژگیهای روانی و جسمانی خود را بشناسند و بتوانند به خوبی از آن استفاده کنند. در این میان ، بحث هوش از جمله مباحثی است که از سالهای گذشته نسبت به آن توجه ویژه ای بوده است. اما امروزه با توجه به تغییراتی که در همه جای دنیا رخ داده است و پیچیدگی هایی که در زندگی انسانها به وجود آمده توجه به آن بیشتر شده است.

از ابتدا نیز مسئله هوش زمانی مطرح شد که انسانها مجبور بودند با اقتضاعات زمانه خود سازگار شوند. به همین دلیل است که در میان تعریف های متعددی که برای هوش وجود دارد فقط یکی  از این تعریف هاست که مورد توافق همه روانشناسان قرار گرفته است. این تعریف ، هوش را به عنوان توانایی سازگاری انسانها تعریف می کند. یعنی انسانها هر چقدر بیشتر بتوانند با خواسته ها و تقاضاهای محیطی و نیازهای خود سازگار شوند از هوش بیشتری برخوردار هستند. اما امروزه انسانها فقط به این تعریف و این حد از هوش اکتفا نمی کنند بلکه به دنبال این هستند که ظرفیت آن را نیز افزایش دهند تا کیفیت زندگی خود را بالا ببرند.

آنچه در مورد هوش و اهمیت در زندگی باید بدانید

درست است که هوش در اندازه متوسط آن می تواند برای گذران زندگی و سازگاری با خواسته های شخصی و محیطی کافی باشد اما همه می دانند که داشتن هوش بیشتر احتمالاً بتواند در برخی از زمینه ها موفقیت های بیشتری برای آنها به وجود آورد.

به همین دلیل است که در سالهای اخیر در همه جای دنیا شاهد این هستیم که والدین به این فکر افتاده اند که چگونه می توانند هوش فرزندان خود را ارتقاء دهند. مهمترین مسئله در زمینه هوش این است که انسانها هوش را به صورت ارثی از والدین خود به ارث می برند اما این محیط است که تعیین می کند تا چه اندازه از این ظرفیت ، فرصت بروز پیدا کرده و مورد استفاده قرار بگیرد و همه ظرفیتی که به ارث برده اند بتواند به مرحله شکوفایی و بهره برداری برسد.

این حقیقت وجود دارد که بسیاری از انسانها در دنیا از تمامی ظرفیت هوش خود استفاده نمی کنند. بنابراین ، به دنبال یافتن راهی هستند که بتوانند بیشترین استفاده و بهره را از این توانایی خود ببرند. اهمیت هوش در زندگی به قدری مهم است که پائین بودن نمره هوشی یک فرد یا محیطی که امکانات و غنای کافی برای آن فراهم نکرده است تا فردی از توانایی های هوشی خود استفاده کند می تواند انسانی را به وجود آورد که حتی از پس کارهای شخصی خود نیز بر نمی آید و برای انجام آنها به دیگران وابسته است.

اما در مقابل یک فرد با هوشی معمولی ولی با محیطی غنی و استفاده از ظرفیتهای هوشی خود در آن می تواند به موفقیت های چشم گیری در زمینه شغلی ، تحصیلی ، زندگی و …دست پیدا کند.

نتیجه هوش و اهمیت آن

همین موضوع و دیدن انسانها با بهره های هوشی مختلف و دستاوردهای آنها در زندگیشان است که موجب شده است مسئله “هوش ” به یکی از مسائل هم در عصر جدید تبدیل شود. در این میان ، مهمترین مسئله این است که غنی کردن فضا و آموزش دادن به افراد می تواند جنبه های مختلف هوش آنها را تقویت کند ؛ از هوش ارتباطی تا هوش های مختلفی که انسانها برای حل کردن مسائل زندگی خود به آن نیاز دارند. تجربه نشان داده است فراهم کردم محیطی مناسب می تواند موجب تقویت نیروهای روانی انسان از جمله هوش او شود.

مرکز استعدادیابی کودکان         تست هوش کودک

The post هوش و اهمیت آن در زندگی appeared first on استعدادیابی | تست هوش کودک.