انواع بازی های انفرادی و گروهی کودکان

انواع بازی های انفرادی و گروهی کودکان را به شما آموزش می دهیم. بازی های جسمی بازی های حرکتی و فیزیکی از قدیم الایام تا کنون […]

نوشته انواع بازی های انفرادی و گروهی کودکان اولین بار در مرکز تحقیقات هوش نیک. پدیدار شد.

انواع بازی های انفرادی و گروهی کودکان را به شما آموزش می دهیم.

بازی های جسمی

بازی های حرکتی و فیزیکی از قدیم الایام تا کنون جزو بازی های اصلی و رایج کودکان به حساب آمده است. کودکان به منظور تخلیه سازی توان و انرژی مازاد جسمی خود و یا خلاصی از رکود و بی حالی و افسردگی به بازی های حرکتی و جنبشی روی می آورند. با اینکه این دسته بازی ها بیشتر سبب بهبود فعالیت های حرکتی و بدنی کودکان می شود ولی هر حرکت احتیاج به تفکر دارد که بهبود توان ذهنی و ارتباطات اجتماعی کودک را هم به دنبال خواهد داشت.

بازی های تقلیدی

بچه ها در مقطعی از سن خود به بازی های تقلیدی روی می آورند. بچه ها نخست به پیروی و دنباله روی از نقش های اعضای خانواده، دوستان و آشنایان خواهند پرداخت و از اجرای نقش آنان حس خوشایندی به آنان منتقل می شود. در مقطع سنی دبستان کودک اغلب به اجرای نقش مربیان و معلمان می پردازد و هرچه بزرگتر می شود دیگر تقلید یک بازی به حساب نمی آید و شروعی است جهت نحوه هماهنگی با دسته های اجتماعی و حقیقت زندگی.

بازی های نمایشی

بازی های نمایشی در حقیقت پراهمیت ترین بازی هایی می باشند که در آن هیجانات ، احساسات ، احتیاجات ، افکار و عواطف کودکان در آن نمود و تجلی می یابد. این دسته بازی ها قادر است به کودکان مدد برساند تا خلق و خوی درونی خود را متجلی و از خودمحوری و خودمداری خارج و به بیرون خود نیز توجه نمایند. با اینکه بازی های تقلیدی و نمایشی تشابهات و اشتراکاتی زیادی دارند ولی تمایز آن ها در این است که در بازی های تقلیدی کودکان تنها به الگوبرداری از نقش می پردازند ولی در بازی های نمایشی کودکان افزون بر الگوبرداری و دنباله روی از نقش ، توقعات و خواسته های خود را هم از آن نقش بازگو می نمایند.

بازی های نمادین

بازی های سمبلیک تقریباً از ۱۸ ماهگی و یا ۲ سالگی شروع و در سنین ۵ الی ۶ سالگی به بالاترین درجه و تا ۸ الی ۹ سالگی هم تداوم خواهد یافت. در حقیقت ، این دسته بازی ها هنگای شروع می شود که بچه ها اندک اندک قادر به تکلم می شوند و قادرند از نشانه ها و علامت های زبانی استفاده کنند. در بازی های نمادین کودک جهت برطرف کردن مسائل و مشکلات خود به بازی های نمادین دست می زند و عوامل جدیدی را به بازی خود وارد می کند و عدم وجود وسایل و اسبابی که در بازی به آن احتیاج دارد را توسط وسایل دیگر به نمایش در می آورد.  بازی های نمادین یک تصحیح و تصفیه کننده روحی و روانی برای کودکان است و از این طریق قسمتی از ناراحتی و تنش های درونی خود را رها می سازند.

بازی های تخیلی

بازی های تخیلی در اصل زاییده خلاقیت و ابتکار کودک است. تصورات و خیال پردازی های کودکان به تدریج و همراه با پیشرفت ذهنی آن ها از قالب بازی خارج و به عرصه و فضای صحبت ها و قصه های آنان منتهی خواهد شد. پرورش تخیل بچه ها از راه بازی و در زمان کودکی سبب می شود تا در زمان بزرگسالی به نویسنده ، نقاش ، کاشف ، هنرمند و مخترعین برجسته ای تبدیل شوند.

بازی های آموزشی

این دسته بازی ها به منظور پرورش و بهبود توانایی های ذهنی و حسی کودکان انجام می گیرد. آن چیزی که در این بازی ها مورد هدف می باشد ، نحوه به کارگیری این بازی ها در پرورش و تقویت توانایی های حسی و ذهنی و درگیر کردن کودک از راه کار با لوازم و ابزار بازی است. مدیریت و کنترل والدین و مربیان در این دسته بازی ها می بایست تا اندازه ای مشخص و کم باشد.

بازی های با قاعده و قانون

این بازی ها تقریباً از سنین ۴ الی ۵ سالگی در کودکان آغاز می شود و مراتبی از فهم و برداشت در مورد همکاری و فراگیری رعایت نوبت و ثبت نتیجه و … را به آنان یاد می دهد.

بازی های سازنده

منظور از بازی های سازنده ابداع و ایجاد چیزی نظیر ساختن آجرهای لگو و یا ساختمان سازی است. در این دسته بازی ها کودک هم می تواند درتغییر اجزا و عناصر بازی دست ببرد و هم می تواند الگوی چیزهای را که در فکر خود قصد دارد خلق و درست کند را تجسم نماید.حرکات ظریف و دقیق حسی و ادراک و استباط شناختی از پیش نیازهای این نوع فعالیت هاست.


مطالب مرتبط :

بازی و پرورش هوش کودک و اسباب بازی های مفید برای هوش

بازی‌هایی برای پرورش هوش هیجانی در کودکان

تاثیر بازی بر رشد و هوش کودکان

تاثیر اسباب بازی در هوش کودکان

نقش بازی در هوش کودکان

استعدادیابی کودکان

تست هوش کودک

 

نوشته انواع بازی های انفرادی و گروهی کودکان اولین بار در مرکز تحقیقات هوش نیک. پدیدار شد.