رقابت محبوبیت برند در میان برندها

محبوبیت برند از آن دست مسائلی است که نقش مهمی در حیات یا زوال آن دارد. به همین دلیل همه برندهای خلق شده تلاش دارند محبوبیت بیشتری نسبت به سایر برندها برای خود ایجاد کرده و بتوانند مخاطبان بیشتری را جذب کنند. یکی از مسائل مهم در محبوبیت برندها شخصیتی است که برای خود خلق […]

محبوبیت برند از آن دست مسائلی است که نقش مهمی در حیات یا زوال آن دارد.

به همین دلیل همه برندهای خلق شده تلاش دارند محبوبیت بیشتری نسبت به سایر برندها برای خود ایجاد کرده و بتوانند مخاطبان بیشتری را جذب کنند. یکی از مسائل مهم در محبوبیت برندها شخصیتی است که برای خود خلق می کنند. به همین دلیل از جمله مسائل و موضوعاتی است که در ۲۰ سال اخیر برای بسیاری از بازاریابها اهمیت پیدا کرده است. شخصیت برند از آن جهت اهمیت دارد که هویت و ذهنیتی است که برای مخاطبها خلق می شود و افراد می توانند با آن رابطه برقرار کنند. در واقع ارتباط برند با مخاطبان بر مبنای شخصیتی است که در ذهن افراد نقش بسته است. در این میان خانم آکر از جمله افرادی است که در خصوص محبوبیت برندها صحبت کرده و مدلی را ارائه داده است که نشان می دهد شخصیت یک برند تا چه حد می تواند در محبوبیت آن نقش داشته باشد. در ادامه این مقاله به عوامل اصلی شخصیت که می تواند نقش مهمی در محبوبیت یک برند داشته باشد می پردازیم.

یک) نقش عوامل محیطی در شخصیت و محوبیت برند

برندها نیز مانند انسانها تحت تأثیر عوامل مختلف محیطی قرار می گیرند و زنجیره ای از این عوامل مرتبط با برند است که شخصیت آنها را می سازد. همانطور که یک انسان تحت تأثیر عوامل محیطی همچون خانواده ، جامعه ، فرهنگ ، جغرافیا و عوامل مختلف دیگر قرار می گیرد و شخصیت او ساخته می شود ، برندها نیز دقیقاً تحت تأثیر عوامل بیرونی و محیطی است که شخصیت پیدا می کنند. هر عامل مستقیم یا غیر مستقیمی که در عملکرد یک برند وجود دارد می تواند شخصیت آن برند را بسازد و در نتیجه میزان محبوبیت برند را افزایش یا کاهش دهد.

دو) نقش صادق بودن با مخاطبان در شخصیت و محبوبیت برند

صداقت در رفتار علاوه بر اینکه می تواند موجب محبوبیت یک برند شود بلکه یکی از عوامل اصلی ایجاد صمیمیت در هر ارتباطی است. خانم آکر معتقد است صادق بودن یکی از عوامل اصلی در ایجاد جذابیت است و اگر صداقت به همراه تعهد باشد نقش بسیار مهمی در شخصیت و محبوبیت یک برند دارد.

سه) نقش ایجاد هیجان در شخصیت و محبوبیت برند

انسانها همیشه جذب چیزهایی می شوند که آنها را هیجان زده کند. عناصر مهم در ایجاد هیجان را می توان در سه مورد خلاصه کرد: داشتن شهامت ، پر انرژی بودن و نو آوری . همیشه افرادی که شهامت بیشتری دارند محبوب تر هستند. برندهایی که شهامت کافی برای ارائه خدمات یا محصولاتی دارند که خطراتی را برایشان ایجاد می کند از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. به عنوان مثال، ممکن است ارائه یک خدمات یا محصول منجر به این شود که برند شما سود کافی نداشته باشد ولی چون رضایت مشتریان برای شما در اولویت است خطرات و پیامدهای این تصمیم را می پذیرید و همین موجب محبوبیت شما در نزد مخاطبان و مشتریانتان می شود.

چهار) نقش شایستگی در شخصیت و محبوبیت برند

برندی که بتواند شایستگی خود را در تولید محصولی مطلوب و با کیفیت ثابت کند از محبوبیت بیشتری در بین مخاطبان و مشتریان برخوردار است. برای ایجاد  شایستگی فقط کافی است کاملاً هوشیارانه رفتار کنید و همیشه در پی این باشید که محصولی با کیفیت به بازار عرضه کنید. علاوه بر این ، چهره ای که از خودتان در تولید محصولات با کیفیت خلق می کنید نقش بسیار مهمی در محبوبیت شما نسبت به سایر برندهای رقیبان دارد.

پنج) نقش تخصص در شخصیت و محبوبیت برند

کسب تخصص در یک زمینه همیشه به ما کمک می کند تا بهترین عملکرد را داشته باشیم. همه افراد تمایل دارند محصولات برندی را خریداری کنند که مطمئن هستند در آن زمینه خبره و متخصص است. همچنین این تخصص در شخصیت بخشی به برند شما نقش بسیار مهمی دارد.

به طور کلی می توان گفت این شخصیت برند شماست که محبوبیت ایجاد می کند. برندی که به این آگاهی رسیده باشد که برای موفقیت در بازار باید محبوبیت کافی را از نظر مخاطبان داشته باشد سعی می کند با ایجاد شخصیتی صادق ، شایسته ، هیجان انگیز و متخصص برای خود شخصیتی منحصر به فرد خلق کند و میزان محبوبیتش را افزایش دهد.

 

 

نظر شما