تکنیک های مهم برای اثر گذاری بازاریابی کلامی

امروزه بازاریابی پیشرفتهای زیادی داشته و به همین نسبت نیز تکنیک ها و روشهایی که می توان مردم را تحت تأثیر قرار داد افزایش یافته است. مهم ترین تکنیکی که امروزه هم کسب و کارهای بزرگ و هم کوچک به خوبی یاد گرفته اند و می دانند که استفاده از آن بسیار موثر است بازاریابی […]

امروزه بازاریابی پیشرفتهای زیادی داشته و به همین نسبت نیز تکنیک ها و روشهایی که می توان مردم را تحت تأثیر قرار داد افزایش یافته است.

مهم ترین تکنیکی که امروزه هم کسب و کارهای بزرگ و هم کوچک به خوبی یاد گرفته اند و می دانند که استفاده از آن بسیار موثر است بازاریابی کلامی است. آنها به خوبی می دانند که این مشتریان هستند که روی نظرات و سلیقه های یکدیگر بسیار تأثیر دارند. شما هر چقدر هم تلاش کنید بهترین تبلیغات را برای محصول یا خدمات خود تهیه کنید باز هم اثر آن به اندازه ای که مشتریان از مزایای محصول یا خدمات شما برای مردم بگویند نخواهد بود.

همین اثر گذاری بی نظیر مشتریان بر سایر افراد است که موجب شده تکنیکی به نام بازاریابی کلامی توسعه پیدا کند. از آنجایی که متأسفانه در ایران هنوز به اهمیت این روش آن طور که باید پی نبرده اند سعی کردیم در این مقاله به تکنیک هایی که بازاریابی کلامی را موثرتر می کند اشاره کنیم.

یک) دعوت از مشتریان فعلی

یکی از تکنیک های مهم در بازاریابی کلامی این است که از مشتریان خود به طور واضح و صریح دعوت کنید تا دوباره برای خرید کردن به شما مراجعه کنند. این مراجعه مجدد و دعوت رسمی شما از آنها موجب احساس نزدیکی و صمیمیت در ذهن آنها می شود و تصمیم می گیرند دعوت شما را قبول کنند. به مرور این ارتباط نزدیک موجب می شود آنها خود به خود به تبلیغ برند شما بپردازند و میزان مشتریان شما را افزایش دهند.

دو) انتشار پیام همکاران و شریکان برای مخاطبان

قطعاً در کسب و کاری که مشغول فعالیت در آن هستید تعدادی همکار ، شریک و تأمین کننده منابع مالی ، افرادی که شناخت خوبی از برند شما دارند ، مشتریان و غیره را دارید که برند شما را به خوبی می شناسند. بهتر است نظرات مثبتی که آنها درباره شما دارند را در صفحات اجتماعی خود منتشر کنید تا مخاطبهایتان در جریان نظر افرادی که با شما در ارتباط هستند قرار بگیرند. تجربه نشان داده است نظر آنها تأثیر زیادی در تصمیم مشتریان و مخاطبان شما خواهد گذاشت.

سه) مشتریان فعلی را دریابید

صرف انرژی زیاد برای یافتن مشتریهای جدید و پیشنهادهای خوبی که برای جلب رضایت آنها می شود ممکن است توجه شما را از مشتریان فعلی تان منحرف کند. همیشه این نکته مهم را در خاطر داشته باشید که سرمایه اصلی شما مشتریان کنونی تان هستند. این خطا در بسیاری از اوقات برای شرکتها و برندها گران تمام می شود. چرا که توجه زیاد برای یافتن مشتریهای جدید و غفلت از مشتریان کنونی برای آنها خسارتهای جبران ناپذیر به بار خواهد آورد. سعی کنید همیشه در قدم اول مشتریهای فعلی خود را راضی نگه دارید ، فرصتهای ویژه برای آنها فراهم کنید و در درجه بعدی به دنبال یافتن مشتریهای جدید بروید. زیرا در صورتی که مشتریهای فعلی شما راضی باشند خودشان عامل اصلی بازاریابی کلامی شما هستند و این رضایت خود را به اطلاع سایر افراد خواهند رساند. مشتری های هر کسب  و کاری را می توان مهره اصلی آن کسب و کار دانست.

چهار) خلاقیت در جلب رضایت مشتریان فعلی

اینکه بتوانید خدمات خلاقانه و جدیدی برای مشتریان فعلی خود فراهم کنید بسیار مهم است. برخی از شرکتها به خوبی می دانند که خدمات جذاب و خلاقانه برای مشتریها می تواند آنها را بر سر زبانها بیاندازد و افراد زیادی به سوی کسب و کار آنها سوق دهد. به عنوان مثال ، رستورانی که بعد از صرف غذا از مشتریان خود به صورت رایگان با سرو چای پذیرایی می کند ، می تواند به قدری برای مشتریان جذاب باشد که دیگران را نیز در جریان این پذیرایی قرار دهند و آنها را ترغیب کنند تا به رستوران شما بروند.