برندسازی یا بازاریابی ؟ کدام یک بر دیگری مقدم تر است ؟

اکثر افراد با واژه بازاریابی و تا حدودی پروسه و روند آن آشنا هستند. اما برندسازی ناشناخته تر از بازاریابی است. بازاریابی شامل مجموعه اقداماتی است که صاحبان شرکتها و محصولات برای معرفی خود و خدماتشان استفاده می کنند. بازاریابی شامل تمامی فعالیتهایی است که از طریق انتشار پیام ، تصاویر و فیلم انجام می […]

اکثر افراد با واژه بازاریابی و تا حدودی پروسه و روند آن آشنا هستند.

اما برندسازی ناشناخته تر از بازاریابی است. بازاریابی شامل مجموعه اقداماتی است که صاحبان شرکتها و محصولات برای معرفی خود و خدماتشان استفاده می کنند. بازاریابی شامل تمامی فعالیتهایی است که از طریق انتشار پیام ، تصاویر و فیلم انجام می شود. امروزه این پروسه را می توان هم به صورت آفلاین و به شکل فیزیکی و هم به شکل آنلاین و دیجیتالی در سایتها و شبکه های اجتماعی انجام داد. به طور خلاصه و کلی می توان گفت ، بازاریابی ، پیامی است که شما به مخاطبان خود می رسانید در حالی که برندسازی ، خود شما هستید.

یعنی فعالیتها ، محصولات و خدماتتان است. زمانی که مشتریان به این موضوع پی ببرند که عملکرد شما یک عملکرد منحصر به فرد و متفاوت است و هدف شما این است که بهترین محصول و خدمات را در اختیار آنها قرار دهید به خودی خود شما را بر دیگر رقیبانتان ترجیح می دهند. آنچه که یک برند را می سازد نحوه عملکرد او در ارائه خدمات و محصولات است. لازم است ابتدا شما ، ارزش برند خودتان را مشخص کنید و در مرحله بعدی با کمک یک راهبرد مناسب و قدرتمند سعی در گسترش آن داشته باشید.

در نهایت نیز با راه اندازی یک سیستم بازاریابی مناسب ، پیام خود را به گوش مخاطبانتان برسانید. در این زمان ، شما کاری انجام داده اید تا خواه ناخواه ، مشتریان و مصرف کنندگان ، برند شما را انتخاب کنند. در صورتی که اگر روند بر عکس این اتفاق بیافتد ، یعنی ابتدا شروع به بازاریابی کنید و سپس روند برند سازی را طی کنید نمی توانید در فروش و ارتباط با مخاطبان موفق باشید. چرا که مشتریان ، هنوز عملکرد شما را ندیده اند و ترجیح می دهند محصول و برندی را که قبلاً امتحان کرده اند و مطمئن هستند انتخاب کنند. به همین دلیل انتخاب محصول جدید را یک ریسک تصور کرده و کمتر از آن استقبال می کنند.

در حالی که اگر با عملکرد مناسب و خدمات رسانی مطلوب به مشتریان کار خود را شروع کنید خواهید دید که همین عملکرد مناسب و موفق شما خود به خود موجب موفقیت برندسازی و اقدامات شما می شود. باید به این نکته مهم توجه کنید که هرگز نمی توانید تنها با صرف پولهای هنگفت و هزینه های بالا برای بازاریابی ، به موفقیت در بازار دست پیدا کنید. ارزش و اعتباری که شما برای برند سازی نیاز دارید تنها توسط مشتریانتان به شما داده می شود. این میزان و گستردگی تبلیغات و بازاریابی شما نیست که نشان می دهد شما چقدر ارزشمند هستید بلکه این ارزشمندی را مشتریان و مخاطبان شما تعیین می کنند. تمامی برندهای موفق دنیا به این تفاوت پی برده اند و می دانند که باید ابتدا روند برند سازی را شروع کنند و سپس به بازاریابی بپردازند.

بازاریابی برای هر شرکتی واجب است و برای اینکه بتواند برای محصول خود مشتریانی را به دست آورد باید شروع به بازاریابی و تبلیغات کند ؛ اما در برند سازی ، این شما هستید که با انتخاب یک ویژگی مخصوص به خودتان به بازاریابی خود کمک می کنید یا اینکه با اقدامات اشتباه آن را به خطر می اندازید. در بازاریابی ، معمولاً تلاشی برای برقراری ارتباط طولانی مدت با مشتریان نمی شود در حالی که هدف برند سازی ایجاد چنین ارتباط های طولانی و دائمی با مشتریان است. وفادار کرد مشتریان همان چیزی است که در برندسازی دنبال می شود در حالی که در بازاریابی این اتفاق نمی افتد.

در نهایت باید گفت ، برندهای بزرگ و شناخته شده در جهان ، هیچ وقت از طریق بازاریابی به این جایگاه نرسیده اند بلکه جایگاه و موفقیت آنها در گرو عملکرد و کیفیت خدمات و محصولاتشان است که ابتدا آنها را تبدیل به برند کرده و سپس در زمینه بازاریابی موجب موفقیت آنها شده است.

نظر شما