همه چیز در مورد عکاسی پرتره

عکاسی پرتره حوزه و ژانری از عکاسی صنعتی می باشد که در آن از صورت و چهره افراد و مدل ها عکاسی به عمل می آید. […]

عکاسی پرتره حوزه و ژانری از عکاسی صنعتی می باشد که در آن از صورت و چهره افراد و مدل ها عکاسی به عمل می آید. پرتره در واقعیت باید چشم انداز و منظره ی وسیع تری از هدف مورد عکاسی را در تناسب با همه ی تصویر مشمول شود تا فرصت تحلیل و موشکافی هدف و سوژه ی اصلی برای بیننده امکان پذیر و ساده شود.

این ژانر از عکاسی دربرگیرنده ی اشکال و انواع گوناگونی می باشد که عبارتند از:

  • پرتره ی کامل قدی
  • پرتره ی اداری و پرسنلی
  • پرتره ی سیاسی
  • پرتره ی تبلیغاتی
  • پرتره ی هنری
  • پرتره ی خانوادگی

۷ نکته کلیدی و اصلی در عکاسی پرتره

  • لنز دوربین در عکاسی پرتره

فتوگرامتری گوناگون و متفاوتی جهت عکاسی پرتره وجود دارد که گزینش هر یک از آن ها به شکل و شمایل و صورت مدل و فردی که قصد دارید از آن عکاسی نمایید وابسته است. به طور نمونه ، لنزهای ۳۵ میلی متری جهت عکاسی پرتره در محیط ، هنگامی که قصد دارید قسمتی از صحنه و مناظر هم در تصویر وجود داشته باشد درخور و مطلوب می باشند.

لنزهای ۱۳۵ میلی متری پرایم و یا ۷۰ تا ۲۰۰ میلی متری زوم کننده ، در حالتی که احتیاج به نزدیکی و خیرگی به چهره ی هدف می باشد گزینه های مناسبی می باشند در این زمینه در صورتی که مدل و فرد مورد نظر دائماً در گردش و غیر ثابت است احتمالاً بهتر است از لنزهای زوم کننده بهره بگیرید. در صورتی که که مدل و فرد مورد نظر غالباً بی حرکت و ساکن می باشد استفاده از لنزهای پرایم برای عکاسی عالی هستند.

  • تنظیمات دوربین جهت عکاسی پرتره

عموماً در تمام ژانرها و شاخه های عکاسی آگاهی و واقف بودن به تنظیمات مناسب دوربین نظیر حساسیت سنسور ، سرعت شاتر و دیافراگم و … در حاصل پایانی عکس های ثبت شده تاثیر گذار خواهد بود. ولی در عکاسی پرتره به صورت ویژه ای ، تنظیماتی نظیر باز بودن دیافراگم تاثیرگذاری قابل توجهی در حاصل پایانی دارد ، زیرا هر اندازه گشودگی دیافراگم بیشتر باشد عمق میدان کاهش می یابد ، حد اندک تری از عکس در دایره ی فوکوس قرار خواهد گرفت.

با نظر به اینکه چه حاصل و برایندی از عکس ها مورد انتظار شماست می بایست این حالات را تنظیم نمایید. با عوض نمودن عدد دیافراگم و میزان باز و بسته بودن آن ، مقدار نوری که به سنسور خواهد رسید متفاوت و عوض خواهد شد و احتمالاً احتیاج به تغییر سرعت شاتر و ایزو هم دارید.

  • فوکوس صحیح در عکاسی پرتره

در عکاسی در این ژانر و شاخه قصد داریم هدف و مورد اصلی در فوکوس تصویر جای داده شود و این امر فراوان مهم و حساس و ظریفی می باشد ، چرا که در اغلب مواقع در این شاخه از عکاسی با عمق میدان اندکی رو به رو هستیم.

بدون قلمداد کردن اینکه قصد دارید چه میزان و حدی از هدف و مورد اصلی شما در فوکوس قرار داشته باشد ، اصلی ترین و کلیدی ترین مساله پیدا بودن و هویدایی چشمان سوژه می باشد. به طوری که در زمان گزینش کانون فوکوس ، اطمینان حاصل کنید که آن را در میانه و کانون چشمان سوزه جای داده و تنظیم کرده اید.

  • ترکیب بندی عکاسی پرتره

همه ی حالات و ضوابط کمپوزیسیون نظیر قاعده ی یک سوم ، خط های هدایت کننده و … قادرند در این ژانر از عکاسی هم اجرا و استفاده گردند. ولی در این نوع از عکاسی ، چهره و صورت مدل و فرد مورد نظر ، توجه و کانون اصلی تصویر می باشد و قصد عکاس این است که تمرکز و نگاه مخاطب و مشاهده کننده به طور مستقیم به سوی پرتره و چهره ی فرد متمایل شود.

از این رو می بایست از چیزهایی که تمرکز و نگاه مخاطب را بر روی چهره ی مدل و فرد می کاهد خودداری کنید. یکی از شیوه های تحرز از این موارد ، بهره گیری از دیافراگم بازتر و بیشتر و فوکوس بر روی چهره ی فرد و مات نمودن بک گراند تصویر است. ولی به کارگیری موارد و شیوه های کمپوزیسیون هم به خوب شدن تصاویر مدد بسیاری می رساند.

  • نورپردازی عکاسی پرتره

پیوسته به فضا و مکان عکاسی و اثرگذاری آن بر روی نحوه نورپردازی و بک گراند تصویرتان دقت لازم را داشته باشید. برای استفاده از نور طبیعی روز ، مناسب ترین زمان و ساعت جهت گرفتن تصاویر پرتره ، زمان قبل از غروب آفتاب می باشد که نورهای تابشی ملایم و یکنواختی ایجاد می شود. هنگامی که با نور طبیعی کار نورپردازی را انجام می دهید قادر نیستید که تابش ها و نورهای ساطع شده محیط را دستکاری نمایید.

از این رو به کارگیری یک فلاش نوری قادر است یک راهکار مناسب در موقعیت ها و مکان های کم نور باشد و مهار و انعطاف تابشی فراوان تری را برای شما مهیا سازد. بهره گیری از فلاش های نوری تنها ابزار جهت تصحیح و کنترل نورهای تابشی نمی باشد ، بازتابگرها جسم های صیقلی و شفافی می باشند که به منظور منتشر کردن نورهای تابشی فضای پیرامونی بر روی مورد و هدف عکاسی به کارگرفته می شوند و سبب یکنواختی حد و اندازه ی نوردهی و نمایان کردن رنگ ها می گردد.

  • محل عکاسی پرتره

درباره ی محل و محیط عکاسی پرتره ، این مساله در عکاسی طبیعت و منظره از تاثیر و نقش به سزایی برخوردار است ولی در این ژانر از عکاسی به آن میزان اهمیت زیادی ندارد. ولو در صورتی که محل و مکان عکاسی آن چنان زیبا و گیرا نباشد قادرید با مات کردن بک گراند و به کار بردن افکت بوکه ، آن ها را به نقاط و علامت های رنگی ظریف و محوی مبدل سازید و آن سان تصویر درخور و زیبنده ای را به نمایش درآورید.

  • ارتباط با سوژه و مدل عکاسی

ایجاد رابطه با مدل عکس در عکاسی پرتره سبب می گردد تا آنان در مقابل دوربین از حس و هیجان خوب تر و آسوده تری برخوردار شوند. از قبل با مدل عکس های خود صحبت کنید و با آنان آشنا شوید و آنگاه آنان را به سمت حس و یا حالاتی که مورد نظرتان است جهت دهی و هدایت نمایید. توجه به این مساله به عادی و طبیعی جلوه نمودن تصاویرتان مدد بسیاری خواهد رساند.

 ————–

موضوعات مرتبط :

آموزش ژست و عکاسی مدلینگ

عکاسی پانوراما Panoramic photography

عکاسی مدلینگ حرفه ای Modeling Photography