عکاسی با سرعت بالا و عکاسی با سرعت پایین

عکاسی با سرعت بالا High-shutter photography و عکاسی با سرعت پایین Low-shutter photography موضوع این مطلب آموزشی در مورد عکاسی صنعتی است. سرعت شاتر در عکاسی بر […]

عکاسی با سرعت بالا High-shutter photography و عکاسی با سرعت پایین Low-shutter photography موضوع این مطلب آموزشی در مورد عکاسی صنعتی است.

سرعت شاتر در عکاسی بر چگونگی ، سبک و رویه‌ی ارائه و جلوه‌ی تصاویر عکاسی شده اثرگذاری و نقش بسیار با اهمیتی دارد.

عکاسی با سرعت پایین

زمانی که در عکاسی ، از سرعت شاتر کم بهره می‌گیرید حسگر دوربین شما برای زمان طویل‌تری در دسترس پرتوهای نور قرار خواهد گرفت. نخستین تاثیرگذاری کلیدی سرعت شاتر کم ، مات بودن حرکت می‌باشد. در این نوع عکاسی شی دارای حرکت در ادامه و راستای حرکت ، مات می‌گردد. از این نوع تکنیک عکاسی ، بیشتر در عکاسی تبلیغاتی خودروها و دوچرخه‌ها و … به کار گرفته می‌شود. به گونه‌ای که ادراک شتاب و تحرک و جنبش سوژه توسط تار نمودن لاستیک‌ها و گردون‌های سوژه دارای حرکت به مشاهده کنندگان انتقال می‌یابد.

عکاسی با سرعت بالا

از دیگرسو ، سرعت شاتر زیاد یا عکاسی با سرعت بالا ، قادر است در جهت اعمال و اجرای عکاسی تماماً متمایز به صورت فیکس و فریز نمودن شی دارای حرکت کاربرد داشته باشد. در صورتی که در عکاسی از سرعت شاتر بالا بهره می‌گیرید ، قادرید حرکت را ولو از چیزهایی که با شتاب زیاد در جریان هستند ، دیلیت نموده و جنبش و تحرک و سرعت آنان را مات نمایید.

به هر حال در صورتی که در زمان عکاسی از اجسام و اشیا دارای حرکت ، از سرعت شاتر پایین یا عکاسی با سرعت پایین بهره بگیرید ادراک تحرک و جنبش در عکس‌ها ایجاد خواهید کرد و در سرعت شاتر بالا یا عکاسی با سرعت بالا ، تحرک و جنبش اجسام و اشیا را ثابت و فریز می‌نمایید.

چگونگی ثبت یک تصویر عالی در عکاسی با سرعت شاتر پایین

  • مکان و هدف و شی موردنظر خود را بیابید: یکی از موارد فراوان بااهمیت در عکاسی با سرعت شاتر کم گزینش اشیا و مکان می‌باشد تا فضا و محل‌های فیکس و دارای حرکت را داشته باشید که در جانب یک تصویر عادی سوژه‌های منحصربفردی هم در عکس‌ها ارائه و جلوه نمایند.
  • امکانات و ابزارهای خود را مهیا سازید: به منظور عکاسی در سرعت شاتر کم باید دوربین را بر سطح یک پایه بگذارید تا ثابت بماند زیرا حرکت و لرزش دوربین موجب مات شدن عکس خواهد شد. در این گام باید فیلترهای موجود را هم بر روی دوربین قرار داده و فاصله کانونی دوربین را در وضعیت اتوماتیک تراز و ترتیب دهید.
  • مناسب‌ترین تنظیمات را به کار بگیرید: کلیدی‌ترین موردی که باید در این نوع از تکنیک عکاسی اعمال نمایید آن است که سرعت شاتر را به نحوه مطلوب و درستی تراز و ترتیب دهید. به منظور این نوع عکاسی دیافراگم را بر روی شماره ۱۲ـ۲۲ و ایزو ۱۰۰ و یا ۲۰۰ قادرند گزینه خوبی باشند و پارازیت عکس در این موارد اندک‌تر می‌باشد. ولی توجه داشته باشید که این تنظیمات همیشگی نیستند و شما قادرید آن‌ها را برحسب موقعیت‌ها و مکان‌های گوناگون عوض نمایید.
  • دکمه شاتر را بزنید: پس از انجام تنظیمات ، چارچوب و قاب هدف موردنظر را مشخص نمایید. به منظور زدن دکمه شاتر پیشنهاد می‌شود از یک دستگاه مهار شاتر از راه دور بهره بگیرید. ولی این گزینه هم امکان دارد که دوربین را بر روی زمان بندی خودکار تنظیم نمایید تا از تکان و اهتزاز دست در زمان عکاسی جلوگیری نمود.
  • عکس‌های گرفته شده را ویرایش نمایید: با آنکه ویرایش عکس‌ها یک گام بسیار اساسی نمی‌باشد ولی توصیه می‌شود از انجام آن چشم پوشی نکنید.

عکاسی با سرعت پایین - Low-shutter photography

عکاسی با سرعت بالا

این نوع شیوه عکاسی قادر است تصاویر بی‌نظیری را خلق نماید ، اما این شیوه عکاسی تجهیزات و تمهیدات و تمرکز و تجربه و آمادگی بسیاری را می‌طلبد. تسلط بر چند مساله حرفه‌ای در این شیوه از عکاسی هست که می‌بایست تدابیر دقیقی برای آن‌ها اعمال نمایید به ویژه در بخش زمان بندی که با تکرار و تمرین و آزمایش می‌بایست به بازده و حاصل مورد نظر دست یافت.

چگونگی ثبت تصاویر عالی در عکاسی با سرعت شاتر بالا

  • انتخاب محل و تجهیزات و تمهیدات مناسب عکاسی
  • مهیاسازی تجهیزات و ابزار لازم
  • تنظیمات دوربین: دوربین را در سطح یک سه پایه نصب کنید و آن را در وضعیت دستی تراز نمایید. به منظور برخورداری از عمق میدان فراوان دیافراگم ۱۱ را گزینش نمایید تا دیافراگم کم وسعتی را دارا باشید تا به راحتی قادر باشید وقایع و صحنه‌هایی را که رخ می‌دهد را به صورت مشخص و روشن در دید خود داشته باشید. عدد ایزو را به منظور کسب مطلوب‌ترین حالت روی ۱۰۰ قرار دهید.
  • تنظیمات فلاش: امکان دارد ملزم شوید ظرفیت و شدت فلاش را باتوجه به وضعیت نوری فضا و جو موجود عوض نمایید. به منظور دست یافتن به مناسب‌ترین تنظیمات پیش از انجام عملیات تعدادی تصویر با تنظیمات گوناگون ثبت نمایید تا به مناسب‌ترین حالت دست بیابید.
  • فاصله کانونی: دوربین را در وضعیت فاصله کانونی اتوماتیک قرار دهید و بر روی هدف و شی موردنظر زوم نمایید. پس از آنکه بر روی سوژه زوم کردید ، فاصله کانونی را در وضعیت دستی بگذارید تا اندازه فاصله کانونی عوض نگردد. وگرنه زمانی که دکمه شاتر را می‌زنید به سبب یافتن و وارسی فاصله کانونی یک تعویق و تعلل اندک در زمان عکاسی اثرگذاری فراوانی بر نتیجه کار خواهد داشت.
  • در مرحله آخر تصاویر ثبت شده را توسط نرم افزار ادیت نمایید.