عکاسی مدلینگ حرفه ای Modeling Photography

عکاسی مدلینگ حرفه ای Modeling Photography موضوع این مقاله خواهد بود. با نکات حرفه ای در مورد عکاسی مدلینگ آشنا خواهید شد. طراحان لباس و فشن و […]

عکاسی مدلینگ حرفه ای Modeling Photography موضوع این مقاله خواهد بود. با نکات حرفه ای در مورد عکاسی مدلینگ آشنا خواهید شد.

طراحان لباس و فشن و مد نخستین افرادی می‌باشند که در طرح و زمینه مدلینگ آغاز به فعالیت می‌نمایند. آنان با مدل سازی لباس ، طلا و جواهرات ، لوازم آرایشی و بهداشتی و صدها کالا و اجناس دیگر که در عصر حاضر در چگونگی امرار معاش انسان‌ها از  اثرگذاری و ارزش بسیاری بهره‌مند هستند ، قادرند نوآوری و ظرافت و قشنگی را با یکدیگر ترکیب نمایند. یک طراح مدلینگ توسط عکس برداران حرفه‌ای و ماهر در جهت ارائه الگوها و نمونه‌های کاری خود  به خریداران و مخاطبان از عکس برداری در این شاخه بهره می‌گیرند و از تصاویر مورد نظر در زمینه آگهی و تبلیغات کالاها و اجناس مختلف بهره می‌برند.

عکاسی مد و فشن یکی از حوزه‌های عکس برداری  حرفه‌ای به شمار می‌آید که در آن الگوها و نمونه‌های عرضه شده به وسیله طراحان با حضور مدل‌های مختلف در این زمینه عکاسی می‌گردد. این حوزه از عکس برداری بسیار پرمفهوم و دیدنی و تکنیکی می‌باشد. در این شاخه از عکس بردای که شاخه‌ای از عکس برداری تبلیغاتی هم به شمار می‌آید ، مارک‌ها و نشان‌های متنوع لباس ، زیورآلات ، لوازم آرایشی و بهداشتی و … از مدل‌های سرشناس و برجسته در این حوزه در جهت معرفی مارک و نشان کالاها و اجناس خود بهره می‌گیرند.

نکاتی کاربردی در عکاسی مدلینگ

  • اولین نکته عکاسی مدلینگ ؛ ایده: همواره در زمان آغاز به فعالیت عکس برداری مد و فشن پیش بینی‌ها و تجهیزات لازم را دارا باشید. عکاس می‌بایست تصویر ذهنی از محصول پایانی کار داشته باشد و پروژه را با زمینه سازی و بررسی‌های لازم به جلو هدایت نماید و در آن بازنگری انجام دهد ولی پیوسته فضایی را برای تحول و دگرگونی ، ایده‌های تازه و یا اطلاحات لازم تصویر خالی بگذارد.
  • دومین موضوع عکاسی مدلینگ ؛ موقعیت و مکان: بسیار پر اهمیت می‌باشد که موقعیت و محل عکاسی از هدف را از پیش گزینش و مهیا سازید. در مکان‌های گوناگون قدم بزنید و رنگ‌ها و اسباب و اشیا و بناها معماری‌های حاضر در اطراف را وارسی نمایید. تلاش نمایید بیاندیشید که تمایل دارید ظاهر و حرکات مدل‌ها چطور باشد و چه مفهومی را با حرکات و ارتباط غیرکلامی خود به مخاطبان انتقال دهند. بر روی نکات جزئی و خصوصیات برجسته تمرکز نمایید. هر شی و اسباب قادر است همانند یک علامت منحصربفرد در تصویر شما ظاهر گردد.
  • سومین مورد عکاسی مدلینگ ؛ مدل: اطمینان حاصل کنید که مدل‌های انتخابی از مشخصه‌ها و حالات و وضعیت لازم برخوردارند تا به بهبود و کیفیت تصاویر عکس برداری شده از جانب شما شوند. مدل‌ها بخودی خود قادرند بازه و محصول نهایی تصاویر را کاملاً متحول سازند. از این رو الزامیست که مدلی را انتخاب و بیابید که ایده‌ها و چشم اندازهای موردنظر شما را نمایان و انعکاس دهند.
  • نورپردازی چهارمین مورد در عکاسی مدلینگ : بسیار حائز اهمیت می‌باشد که به پرتوهای تابشی محیط اشراف داشته باشید تا از ایجاد نقاط تیره ناخودآگاه در عکس‌ها جلوگیری نمایید و قادر باشید یک پرتوی تابشی منحصربفرد را با تجهیزات مناسب  و مخصوص بازسازی نمایید. تمام وضعیت‌ها و کیفیت‌های گوناگون را آزمایش نمایید تا به نورپردازی که می‌خواهید و مورد نیاز است نزدیک شوید.
  • تجهیزات در عکاسی مدلینگ : عکس برداری از دنیای مد و فشن در اغلب حالات احتیاج به ابزار و وسایل مخصوص و پیشرفته‌ای دارد بازتابنده‌ها ، ژنراتورها ، سه پایه ، لنزهای مخصوص فوکوس کننده ۷۰ تا ۲۰۰ میلی متری و … از تجهیزات پیشرفته مورد احتیاج در عکاسی مد می‌باشد.
  • هماهنگی و تناسب در عکاسی مدلینگ : هر عکسی می‌بایست منظور و مطلوب خاصی را در خود داشته باشد. همه عناصر و رنگ‌ها در یک تصویر می‌بایست بامعنا و سنجیده به کار رفته باشند و با هم هارمونی لازم را ایجاد کرده باشند. البته تباین‌های موثر و جالب هم گزینه‌های خوبی می‌باشند ، مسلماً هنگامی که به درستی به وجود آیند و منظور و مقصود خاصی را در تصاویر منعکس نمایند.
  • هدایت کننده باشید: یک عکاس می‌بایست با دستیاران و مدل‌های خود رابطه ایجاد نماید و این درست همان موردیست که اثرگذاری پایانی را بر نتیجه عکاسی خواهد گذاشت. به آنان فرصت دهید تا در طراحی و زمینه سازی مشارکت نمایند. در صورتی که به دستیاران و مدل‌هایی که با شما فعالیت دارند آگاهی دهید که در پایان قصد دارید به چه هدفی دست یابید ، آنان قادرند موثرتر به شما در این زمینه یاری برسانند.
  • از تصویرهای طبیعی بهره بگیرید: در صورتی که به عنوان عکاس قادر باشید تصاویر طبیعی استاندارد و بی‌نقصی را تولید نمایید ، همواره حاصل کار حقیقی‌تر و جذاب‌تر از تصاویری می‌باشد که به ناچار و بصورت مصنوعی به دنبال تولیدآن بوده‌اید. در عکاسی مد و فشن پیوسته می‌بایست هوشمندانه عمل نمایید و به دنبال شکار لحظه‌هایی باشد که مدل‌هایتان جلوی دوربین رل بازی نمی‌کنند.
  • زاویه و جهت گیری صحیح: با جابه‌جایی جهت چهره مدل می‌شود از عکس برداری تصاویر بی روح و بی‌جان رسمی اجتناب ورزید. نورپردازی را در فضایی ترتیب دهید که چهره مدل به‌ گونه‌ای نمایان و تمام آشکار گردد اما موارد جزئی چهره هم شخص باشد. با بهره‌گیری از فوکوس ، عکس‌های با کیفیت عالی و دورنمای سه بعدی خلق کنید.
  • قوانین را بشکنید: در بعضی حالات شما می‌بایست همه اصول و نظریه‌هایی را که یاد گرفته‌اید نادیده بگیرید. آن‌ها به منظور ایده‌های مقدماتی و یا در جهت خلق یک نتیجه و اثر ژرف و ظریف در تصاویر مناسب می‌باشند ولی فراموش نکنید که بر روی این اصول نظریه‌ها زوم نکنید. تجربه کنید ، محک بزنید و بیابید. عالی‌ترین تصویرهای ذهنی  و ایده‌ها همواره در خلال فعالیت‌ها و تجربه‌های اتفاقی و ناگهانی خلق می‌شوند.